Határtalanul!

2016. október 10-12- ig az Emberi Erőforrás Támogatáskezelő – Határtalanul pályázatának támogatásával iskolánk 40 hetedik évfolyamos tanulója és 4 kísérő pedagógus, 3 felejthetetlen napot töltött el a történelmi Magyarország: Dél- Erdély és a Bánság területén. Több előkészítő óra előzte meg az utazást. Kovács Miklósné Julika néni és Birizló Csaba bácsi közreműködésével, rendkívüli történelem óra keretén belül készülhettünk fel az utazásra. A történelem, a múlt ismeret ugyanúgy foglalkoztatott bennünket, mint a jövőnk.
Nagyon izgatottan vártuk a kirándulás napját. 2016. október 10-én reggel 5 órakor indultunk el Karcagról; Rita néni, Julika néni, Laci bácsi és Csaba bácsi kíséretével. A határátlépés Gyula-Lökösháza határnál zökkenőmentesre sikerült.
Az első megállónk Arad volt. Sétáltunk a belvárosban, megtekintettük a Minorita templomot, a Kultúrpalotát, az Állami Színházat, és koszorúztunk a Szabadság-szobornál, illetve a 13 aradi vértanú emlékművénél is. Utána célba vettük Világost, a 1849-es fegyverletétel helyszínét. Következő állomásunk Lippa volt, ahol a máriaradnai kegytemplomban megnéztük az ereklyeként
tisztelt oltárképet. Ezután egy órás gyalogtúra következett a hegytetőre, Solymos várába. Megérte a fáradság, mert csodálatos kilátás tárult elénk. Első napunk Bethlen Gábor szülőházában Marosillyén, fejeződött be, ahol több tanuló társunk beöltözhetett korhű jelmezekbe. Szállásunk Csernakeresztúron volt, egy gyönyörű kis faluban. Jó volt megpihenni, no meg egy kicsit a
barátokkal szórakozni. Második napunk első állomása, a szállásadó falunk tájházának megtekintése volt. Nagyon szép csángó múzeumot láthattunk. Történelem óráinkon már sokat hallottunk Vajdahunyad váráról, pontosan ezért vártuk nagyon ezt a programot. Nem csalódtunk, élőben még szebb és impozánsabb volt, mint a képeken. Magos Déva várához egy Sikló vitt fel bennünket, ahol meghallgattuk a Kőmíves Kelemen című balladát. Kirándulásunk végén elmentünk Böjte Csaba szerzetes gyermekotthonába, ahol adományokat adtunk át az ott élő gyermekeknek. Nagyon jó érzés volt adni! Este volt egy kis  szabadprogram, a csernakeresztúri és a karcagi gyerekek közös focimeccsével ért véget a napunk.
A harmadik napon csomagjainkat feltettük a buszra, és elindultunk Piskibe, Erdély egyik legszebb arborétumába. Csaba bácsi segítségével növénytani érdekességek bemutatása, és növényhatározás is volt. Ezt követően a kenyérmezei csata helyszínén látogattuk meg, koszorút helyeztünk el KinizsPál mellszobránál. Utazásunk utolsó állomása Temesvár volt, amely Erdély
legfejlettebb városa. Városnéző séta keretében megtekintettük az óvárost: Dóm tér, Szentháromság- szobor, Korzó. Este 9 órakor értünk haza Karcagra. Az utazás során az erdélyi magyarságról jelentősen bővültek ismereteink és fejlődött magyarságtudatunk. Jó volt magyarnak lenni. Büszkék voltunk nemzeti értékeinkre, ha azok ma már országhatárainkon túl vannak is. Nagyon
jól éreztük magunkat ezen a nagyszerű kiránduláson. Köszönet mondunk mindenkinek, aki lehetővé tette, hogy megcsodáljuk Erdély számunkra eddig ismeretlen tájait, városait, történelmi helyszíneit.